Mire jó a szauna?

8 Jul

posted by

Categories: Egyéb

Comments: 0

A finnek szerint a szauna kismértékben orvosság, nagy- mértékben gyógyszer. Úgy tartják, a keringési-, és anyagcsere-folyamatokra kifejtett jótékony hatáson túl a hirtelen megnövő pára- és iontartalom serkentőleg hat az agyműködésre is.
A szívműködésre, immunrendszerünkre, bőrünkre pedig bizonyítottan jó hatással van, de idegrendszeri problémák: stressz, álmatlanság ellen is jó módszer. Mind a száraz (finn) szauna, mind a gőzfürdő segíti szervezetünket a salakanyagoktól való megszabadulásban. Előbbi jobban megterheli szervezetünket, ám részben emiatt – az erőteljesebb izzadás révén több salakanyag távozhat el bőrünkön keresztül, mint a gőzfürdőben -, részben mert a forró és száraz levegőben elpusztulnak a baktériumok és vírusok: élettanilag többet nyújthat a gőznél, mely egészségügyileg elsősorban a légúti betegségeknél fejt ki kedvező hatást. Mindkettőnek megvan a maga létjogosultsága, saját hangulata, kultúrája.
Egyre több olyan gyógyfürdő van, amelyekben már nemcsak a hagyományos fürdőzésnek hódolhatunk, hanem különlegességeket is kipróbálhatunk. A különböző wellness-szolgáltatások nemcsak az egészségünkre hatnak nagyszerűen, de a fürdőzés élményét is fokozzák.
A hagyományos szaunák mellett egyre több helyen kipróbálhatjuk a fény-, illetve aromaterápiás szaunakabinokat is. Ezeknél a megvilágítás folyamatosan változik, a különböző színek különböző módon hatnak a szervezetünkre, a szauna hőmérséklete pedig alacsonyabb, így azok is igénybe vehetik, akik számára a hagyományos szauna túl forró.
Az aromaterápiás, illetve herbál szaunákban bizonyos időközönként illóolajokat vagy gyógynövény-kivonatokat „fecskendeznek” be a kabinba, ezek nemcsak a hangulatunkra lehetnek jótékony hatással, de segíthetik például a légutak kitisztulását, az immunrendszer erősítését is.
Finn szauna
Az ilyen kabinokban kb. 95 C fokos hőmérsékletben 5-10 % páratartalomban tartózkodva izzadhat a szaunázó. A finn szauna megerősíti a és megtisztítja a testet. Kedvező hatással van a szív és keringési rendszerre.
Az infrakabin
a szaunához hasonló, ám jóval alacsonyabb hőmérsékletű (nagyjából 50 fokos), és a páratartalma is alacsony (10-30 százalék). Az infrasugarak hatására a vérerek kitágulnak, fokozódik a vérkeringés és a méregtelenítés, erősödik az immunrendszer, és az izmok is jobban regenerálódnak. Az infraszauna különösen jótékonyan hat a bőrre, tisztítja a pórusokat is.
Az inhalatórium
a légúti betegek állapotának javítására szolgáló helyiség. Az inhalatóriumban gyógyvizes párát lélegezhetnek be a betegek, amely gyorsan javítja az állapotukat, megszünteti a gyulladásokat, segíti a letapadt váladék felszakadását és kiürülését.
A gőzkabinban
a hőmérséklet alacsonyabb („mindössze” 40 fok körül van), a páratartalom azonban magasabb, mint a hagyományos szaunákban, és elérheti a 100 százalékot is. A gőzben kíméletesebben izzadhatunk, javul a szervezet ellenálló képessége, és fokozódik a méregtelenítés is.
A tepidárium
az egyik legkellemesebb módja annak, hogy a szaunázás, gőzfürdőzés jótékony hatásait élvezzük, emellett egyfajta átmenetet jelent a gyógyfürdőzés és a szaunázás között. A tepidáriumban közepesen magas a hőmérséklet, nagyjából 35 fok, a páratartalom 30 százalék, és a relaxálást, ellazulást általában átmelegített kőből, márványból készült ágyakon élvezhetjük. A tepidáriumban is erősödik az immunrendszer és fokozódik a szervezet méregtelenítése, ám jóval kíméletesebb, és a „kezdőknek”, vagy azoknak is megfelelő lehet, akik a hagyományos szaunát nem bírják.
Gyógynövényes szauna
A gőzkezelések széles skálájához tartozik ez a szaunázási típus, melyet már az ókori rómaiak is kedveltek, valamint az arab országok népei és a szibériai vadászok is hódoltak.
Szemmel látható pozitív hatást gyakorol a szervezetre az aromás gyógynövényes szauna. Különböző gyógynövény kivonatok használata határozza meg a szauna karakterét. A légutak kitágulását ösztönzi az illatos pára belélegzése.
A gyógynövényes szauna hőmérséklete 40 – 55°C, páratartalma 45 és 55% között mozog. Ajánlott szaunázási idő cca. 15 perc. A szauna elhagyása után rövid pihenő és mérsékelt testhűtés ajánlott. Egymás után többször is ismételhető az egész szaunázási procedúra.

Comments are closed.